Prosimy o zapoznanie się z oficjalnym regulaminem Imprez Motorowodnych organizowanych w Sezonie 2015 przez Nowosądecki Klub Motorowodny. Mamy nadzieję, że znajomość regulaminu i stosowanie się do jego postanowień, pozwolą na jeszcze bardziej sprawną organizację, większe bezpieczeństwo, lepszą zabawę i pełniejszą satysfakcję z wzięcia w nich udziału. Regulamin Imprez Motorowodnych 2015 Organizowanych przez Nowosądecki Klub Motorowodny.
POSTANOWIENIA OGÓLNE
Organizatorem Zawodów jest Nowosądecki Klub Motorowodny działający w Małopolskim Okręgu Motorowodnym i Narciarstwa Wodnego w Krakowie. Organizator ponosi odpowiedzialność za prawidłowe przygotowanie miejsca zawodów zgodnie z uzyskanymi warunkami homologacji oraz zobowiązany jest do uwzględnienia wszystkich uwag Sędziego Głównego. Celem zawodów jest upowszechnienie turystyki motorowodnej oraz sportu amatorskiego, ze szczególnym uwzględnieniem zawodów, w których mogłyby uczestniczyć również całe rodziny.
KATEGORIE Klasy :
- JT 250
- łodzie motorowe T 100
- łodzie motorowe T 200
- Skutery wodne do 150 km
- Skutery wodne pow. 150 km (lub do 215km oraz powyżej 215km)
- łodzie motorowe Open
W przypadku większej liczby zgłoszeń Komisja może zdecydować o klasyfikacji w konkurencji kobiet oraz dodatkowej zamiany alternatywnie w klasie skutery do 215 km oraz powyżej 215 km.
KONKURENCJE
- Wyścig po obwodzie – 3 x okrążenie , start lotny dla klas : JT 250 , T100 , T 2000, Open
- Wyścig po tzw podwójnym kwadracie dla skuterów wodnych dla klas skuterów wodnych
WARUNKI PRZEPROWADZANIA ZAWODÓW
Odpowiednia topografia akwenu oraz lokalizacja pomostu lub linii brzegowej umożliwiające przeprowadzenie zawodów z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa Warunkiem rozegrania biegów w danej kategorii jest minimum …. zawodników dla każdej kategorii.
Zawodnicy łodzi motorowych rywalizują na trasie , którą obrazuje poniższy schemat:
Zawodnicy skuterów wodnych rywalizują na trasie , którą obrazuje poniższy schemat:
Schematy mogą ulec zmianie z uwagi na ruchomy stan wody na jeziorze.
PROCEDURY PRZEDSTARTOWE
Falstart lub nieprawidłowe pokonanie trasy przez zawodnika równoznaczne jest z faktem dyskwalifikacji tego zawodnika z biegu , w którym te przewinienie miało miejsce. Za Falstart rozumiane jest utrata kontaktu z holderemlu linką startową przed sygnałem do startu wyścigu oraz dodanie gazu przed sygnałem flagą startową. Ze względu na zmienne warunki linii brzegowej oraz wody, rodzaj procedury startowej obowiązującej na danej eliminacji będzie każdorazowo omawiany na obowiązkowej odprawie zawodników .
Zabrania się przepływania przez akwen na którym rozgrywany jest wyścig w czasie trwania całych zawodów. Zabronione jest również „opływanie” trasy. Karą za niedostosowanie się do tych wymogów jest dyskwalifikacja z rywalizacji. Nie stawienie się zawodnika na linii startu po jego wywołaniu oznacza rezygnację z udziału w rywalizacji.
PROCEDURA STARTOWA
Podstawową formą startu jest start na sygnał flagą dany przez wyznaczonego sędziego, lub na sygnał świetlny. Przy tego typu starcie zawodnicy powinni stać na swoich pozycjach , a skutery powinny być ustawione dziobem w kierunku trasy zawodów. Aby uczestniczyć w wyścigu zawodnicy muszą być na linii startu podczas procedury startowej (wejście na trasę z innego miejsca, np. z parku maszyn jest zabronione).
Procedura startowa rozpoczyna się w momencie gdy Sędzia Startowy da sygnał zawodnikom do uruchomienia silników. Sędziowie na pomoście startowym podniesieniem do góry ręki lub gwizdkiem sygnalizują Sędziemu Startowemu uruchomienie silników i gotowość do rozpoczęcia wyścigu.
Po takim sygnale Sędzia Startowy podnosi flagę do góry i po upływie od 3 do 9 sekund opuszcza flagę co jest sygnałem do rozpoczęcia wyścigu.
Procedura startowa może zostać przerwana na wyraźny sygnał zawodnika jedynie w czasie Sędzia Startowy nie podniósł jeszcze flagi do góry. Zawodnikowi przysługuje tylko jedno dwuminutowe wstrzymanie procedury startowej na jeden wyścig.
Sędzia Główny może zadecydować o zarządzeniu restartu wyścigu. Powodami takiej decyzji mogą być między innymi: zerwana boja,linka lub inne powody mogące wpłynąć na bezpieczeństwo uczestników.
TRASA I BOJE
Zawody rozgrywane są na zamkniętym torze, na którym zawodnicy pokonują wyznaczoną bojami trasę. Zawodnicy zobowiązani są omijać boje kursowe zgodnie z informacjami uzyskanymi na odprawie zawodników. Dziób skutera musi wyraźnie być skierowany wokół każdego z takich znaków. Każdy przypadek przejechania po boi kursowej (bez względu na to z której strony skutera boja się ukaże) będzie traktowany jak ominięcie boi i będzie skutkowało nie sklasyfikowaniem w wyścigu w którym przewinienie to nastąpiło.
Nie przepłynięcie pomiędzy bojami wyznaczającymi linię mety potraktowane będzie jako celowe ominięcie boi i przewinienie takie skutkuje nie sklasyfikowaniem w wyścigu w którym przewinienie to miało miejsce Zawodnicy zdobywają punkty zgodnie z zajętym miejscem wg poniższego schematu:
Miejsce Punkty Miejsce Punkty w wyścigach łodzi:
- miejsce 25 pkt
- miejsce 20 pkt
- miejsce 16 pkt
- miejsce 13 pkt
- miejsce 11 pkt
- miejsce 10 pkt
- miejsce 9 pkt
- miejsce 8 pkt
Miejsca w klasie skuterów wodnych będą obliczane wg systemu pucharowego.
Warunki uczestnictwa :
W zawodach uczestniczyć mogą wyłącznie osoby zamieszkałe na stale lub czasowo w Polsce, które nie są czynnymi zawodnikami klasyfikowanymi w edycjach licencjonowanych zawodów bądź eliminacji Mistrzostw Polski lub Europy (okres karencji zawodniczej 3 lata).
Zapis nie dotyczy zawodników klasy JT 250 .
WYPOSAŻENIE OSOBISTE ZAWODNIKA
Wyposażenie osobiste zawodnika ma za zadanie zminimalizować ryzyko kontuzji oraz umożliwić ekipie sędziowskiej bezproblemową identyfikację zawodnika w trakcie rozgrywania zawodów. Wyposażenie takie dzieli się na wyposażenie obowiązkowe oraz wyposażenie zalecane. Zgłaszając się do udziału zawodach każdy zawodnik jest świadomy ryzyka jakie niesie udział w zawodach i zobowiązuje się do bezwzględnego używania całego wyposażenia obowiązkowego w każdym przypadku kiedy wypływa na akwen na którym jest rozgrywana eliminacja. Za odpowiedni dobór wyposażenia odpowiada zawodnik, jednak powinien on spełniać niżej wymienione wymagania.
Do Wyposażenia Obowiązkowego Zawodnika zalicza się:
- Kask ochronny – musi on być odpowiednio dopasowany, z pełną ochroną włączając w to szczękę i usta (osłona twarzy zdjęta). Sugerowanym rodzajem kasku jest „typ motocross”. Nie dozwolone są kaski plastikowe, rowerowe, BMX, czy też podobnie wykonane ochrony głowy. Nie dozwolone są również kaski z przykręcaną (ruchomą) osłoną szczęki.
- Kamizelka asekuracyjna – musi być w dobrym stanie oraz spełniać wymagania co do wyporności zabezpieczającej unoszenie się zawodnika na powierzchni wody. Nie dozwolone są nadmuchiwane kamizelki ratunkowe.
- Kombinezon neoprenowy tzw. „pianka” z nogawkami przynajmniej do kolan
- Buty sportowe lub specjalne do skuterów wodnych
Sędzia Główny ma prawo zabronić używania jakiegokolwiek elementu wyposażenia obowiązkowego, jeżeli uzna je za niespełniające wymogów bezpieczeństwa i zapewnienia właściwej ochrony lub z innego powodu uzna je za nieodpowiednie .
Zidentyfikowany brak jakiegokolwiek elementu wyposażenia obowiązkowego na linii startu skutkuje karą regulaminową: dyskwalifikacja z biegu
OGÓLNE WARUNKI UCZESTNICTWA
Zawody przeprowadzane są w oparciu o niniejszy regulamin.
Wyścigi odbywają się na akwenie zamkniętym, na trasie slalomu wyznaczonego bojami kursowymi i bojami specyficznymi. Wymagany kierunek i sposób pokonania trasy będzie każdorazowo omówiony na odprawie zawodników. Wypływając na akwen należy zwracać uwagę na przestrzeganie podstawowych zasad bezpieczeństwa. Główne (ale nie wszystkie) zasady bezpieczeństwa na wodzie oraz kary grożące za ich nieprzestrzeganie wymienione są poniżej:
- Wypłynięcie na akwen podczas całego okresu trwania eliminacji bez wiedzy i zgody Sędziego Głównego; kara regulaminowa czarna flaga
- Wypłynięcie na akwen bez obowiązkowego wyposażenia osobistego; kara regulaminowa: czarna flaga
- Nieostrożna / Niebezpieczna jazda rozumiana jako, ścinanie toru jazdy, rozmyślne uderzanie lub najazd na boje , niesportowe zachowanie na akwenie, nieznajomość topografii toru, oraz niedostosowanie prędkości i/lub kierunku płynięcia skutera do sytuacji na wodzie; kara nie sklasyfikowania w wyścigu w którym nastąpiło przewinienie, w przypadku spowodowania kolizji dyskwalifikacja
- Nie reagowanie na komendy flagami kara: czarna flaga lub w przypadku braku reakcji na czarną flagę dyskwalifikacja z eliminacji. Obowiązkiem każdego zawodnika jest zwracanie uwagi na polecenia sędziów na wodzie lub na pomoście startowym przekazywanym za pomocą flag. Zalecanym jest potwierdzenie przyjęcia komunikatu pokazywanego zawodnikowi poprzez skinienie głową,
Wymienione wyżej zachowania na trasie są zdecydowanie zabronione w każdym momencie zawodów.
Żaden zawodnik nie ma prawa uczestniczyć w eliminacji, jeżeli zostanie stwierdzone przez sędziów, że jest on pod wpływem alkoholu, leków lub narkotyków.
Zawodnik , który został ukarany dyskwalifikacją z zawodów lub eliminacji za świadome oszustwo regulaminowe nie zostanie dopuszczony do startu i akredytacji , Zawodnik podpisując zgłoszenie do udziału w eliminacji automatycznie:: Akceptuje wszystkie warunki uczestnictwa zapisane w niniejszym regulaminie i zobowiązuje się do ich przestrzegania. Zobowiązuje się do respektowania i przestrzegania poleceń i nakazów obsługi sędziowskiej . Automatycznie akceptuje fakt, że bierze udział w zawodach na własny koszt i na własne ryzyko. W imieniu swoim, jak i w imieniu członków swojej rodziny zrzeka się wszelkich roszczeń odszkodowawczych z tytułu ewentualnego wypadku. Zobowiązuje się do współzawodnictwa w duchu zdrowej sportowej rywalizacji oraz z poszanowaniem zasad „fair play”. Przyjmuje do wiadomości, że jest odpowiedzialny i może zostać ukarany za jego osobiste zachowanie, jak i za zachowanie osób będących w jego zespole włączając w to (ale bez ograniczenia do) sponsorów, mechaników oraz członków rodziny.
Współzawodnictwo regulowane jest przepisami zawartymi w niniejszym Regulaminie Dokument ten jest podstawą do oceny przez zespół sędziowski przebiegu i poprawności rywalizacji W trosce o bezpieczeństwo uczestników zawodów, widzów i grona sędziowskiego oraz aby zachować sportowe zasady współzawodnictwa, przepisy zawarte we wspomnianym Regulaminie wyraźnie piętnują zachowania mogące zagrozić bezpieczeństwu na zawodach i wszelkie formy niesportowej rywalizacji., a zachowania o których mowa są zagrożone karami.
Kary sportowe (np.: ostrzeżenie, dyskwalifikacja z biegu, , dyskwalifikacja z całej eliminacji). Kary dyscyplinarne (np. usunięcie zawodnika z terenu zawodów).
Sędzia Główny jest odpowiedzialny za prowadzenie zawodów od ich rozpoczęcia do oficjalnego zakończenia i w związku z tym:
- Ma prawo podjąć każde działania jakie wydają mu się niezbędne w celu zapewnienia bezpieczeństwa uczestnikom, widzom lub sędziom.
- Ma prawo w każdym momencie trwania zawodów zabronić udziału w eliminacji każdemu zawodnikowi, jeśli w jego opinii może On stanowi niebezpieczeństwo dla widzów, uczestników zawodów lub siebie samego
- W przypadku naruszenia przepisów ma prawo dyscyplinować uczestników zawodów zgodnie z karami regulaminowymi. Jeżeli zawodnik podczas eliminacji popełni więcej niż jedno przewinienie z danej grupy (np. Niebezpieczna jazda) Sędzia Główny ma prawo zastosować karę wyższą niż przewidziana w regulaminie dla danego przewinienia. Ma prawo nałożyć karę za dowolne z następujących przewinienie o Nieprzestrzeganie przepisów wyścigowych niniejszego regulaminu o Niespełnienie wymagań technicznych odnośnie skutera wodnego od nałożonych kar za powyższe przewinienia przysługuje odwołanie zgodnie z postanowieniami niniejszego regulaminu i zasadami składania protestów. Ma prawo zdyskwalifikować lub zażądać usunięcia z terenu zawodów zawodnika, sponsora lub członka zespołu za dowolne z następujących przewinienie: o Wulgaryzmy, napastliwy język lub niesportowe zachowanie skierowane przeciwko sędziom, widzom lub innym uczestnikom zawodów o Stosowanie środków odurzających i/lub narkotyków o Werbalna lub fizyczna napaść na sędziego o Przekazywanie fałszywych informacji w jakimkolwiek oficjalnym dokumencie obowiązującym Wszelkie oszustwa w sprawach administracyjnych Decyzja dyscyplinowania zawodnika za jakiekolwiek z powyższych przewinienie jest ostateczna i nie podlega odwołaniu.
- W przypadku zaistnienia sytuacji nie objętej jednoznacznie niniejszym Regulaminem, która w ocenie Sędziego Głównego stanowi zagrożenie dla kogokolwiek lub nie mieści się w pojęciu sportowej rywalizacji, Sędziemu Głównemu przysługuje prawo do jej oceny i interpretacji oraz wyznaczenia rodzaju kary
- Organizator zobowiązany jest do tego aby impreza była przeprowadzona przy zachowaniu standardów bezpieczeństwa. Wiąże się to między innymi z uzyskaniem wymaganych przepisami zgód i pozwoleń na organizację zawodów oraz na czasowe wyłączenie akwenu z żeglugi .
Każdy zawodnik uczestniczący w zawodach ma prawo:
- Złożyć protest, na rywala dotyczący przestrzegania zapisów niniejszego Regulaminu. Złożyć protest na decyzję Sędziego Głównego (jeżeli zapisy niniejszego regulaminu nie mówią inaczej), a dotyczącą bezpośrednio tego zawodnika. Wymagania dotyczące składania protestów: Protesty składane są w sekretariacie Komisji Sędziowskiej. Protest musi być złożony indywidualnie – protesty zbiorowe nie będą przyjmowane. Protest musi być złożony przez zawodnika, w formie pisemnej wraz z uzasadnieniem, Każdy złożony protest może dotyczyć tylko jednego punktu regulaminu. Przed złożeniem protestu zawodnik musi wpłacić w sekretariacie Komisji Sędziowskiej kaucję w wysokości 300 pln (trzysta złotych). W przypadku pozytywnego rozpatrzenia protestu, kaucja zwracana jest zawodnikowi, natomiast w przypadku decyzji negatywnej przepada na rzecz organizatora zawodów Protest musi być złożony w nieprzekraczalnym terminie do 10 minut od czasu ogłoszenia wyników lub decyzji o karze nałożonej na składającego zawodnika. Protesty po tym czasie nie będą przyjmowane . Za rozpatrzenie protestu (punkty 12.1.1. oraz 12.1.2.) odpowiada Kolegium Orzekające powołane przez Sędziego Głównego na czas eliminacji i składające się z: o Sędziego ds. Bezpieczeństwa lub innego wyznaczonego Sędziego (z wyłączeniem Sędziego Głównego) o Komisarza lub Sędziego Technicznego o Przedstawiciela Organizatora Mając na celu wydanie obiektywnej decyzji Kolegium może korzystać z materiałów wideo nagranych przy użyciu kamer będących na wyposażeniu komisji sędziowskiej, wzywać na przesłuchania innych sędziów oraz świadków lub uczestników sytuacji której protest dotyczy. Decyzja o uznaniu lub nie uznaniu złożonego protestu, zapada w głosowaniu i jest przekazywana Sędziemu Głównemu wraz z jej uzasadnieniem Próba oprotestowania decyzji o nałożonej karze w innej formie niż powyżej opisana (np. dyskusje z członkiem ekipy sędziowskiej, próby wywierania nacisku lub inne formy) będą potraktowane jak niesportowe zachowanie i będą podlegać karze zgodnej z tym przewinieniem
NAGRODY
Puchary i Nagrody w poszczególnych eliminacjach zapewnia Organizator Za zdobycie pierwszych trzech miejsc w obu kategoriach przewidziane są puchary.
PRZEPISY KOŃCOWE
Organizator zawodów nie może wprowadzać zmian, ani pobierać opłat nie uwzględnionych w niniejszym Regulaminie. Prawo ostatecznej interpretacji zapisów niniejszego regulaminu przysługuje Sędziemu Głównemu Organizator zastrzega sobie prawo do publikacji imienia, nazwiska i fotografii nagrodzonych uczestników w wydawnictwach firmowych oraz na swojej stronie internetowej.
Leave a reply