Ustawa dotycząca Uprawiania Turystyki Wodnej – ostateczny projekt z 20 lutego 2013 ? Informujemy, że na stronach Ministerstwa Sportu i Turystyki, pojawił się ostateczny projekt dotyczący uprawiania Turystyki Wodnej po 15-10-2012. W związku z powstałą luką prawną i brakiem wytycznych zostały wstrzymane kursy, szkolenia i ewentualne egzaminy na patenty żeglarskie i motorowodne. Wyżej wymieniony projekt ustawy, to krok milowy w liberalizacji przepisów dot. uprawiania turystyki wodnej.
Projekt tej Ustawy rodził się w wielkich bólach i przy zaangażowaniu wielu podmiotów i prywatnych osób ze środowisk żeglarskich i motorowodnych. Na duże uznanie zasługuje zaangażowanie i bardzo odpowiedzialne podejście do Ustawy osób związanych z Ministerstwem Sportu. To nie jest Ustawa zrobiona „na sztukę” lecz jest to dobry projekt uzgadniany społecznie na bardzo wielu płaszczyznach, z wieloma podmiotami zainteresowanymi ustawą.
Ostatnim etapem, mającym niebagatelny wpływ na jej obecny wygląd, było spotkanie 06-02-1013, zaproszonych i zainteresowanych pracami nad ustawą z przedstawicielami Ministerstwa Sportu i Turystyki w celu daleko idących konsultacji i poznania opinii zainteresowanych pracami środowisk żeglarskich i motorowodnych.
Spotkanie konsultacyjne pozwoliło na poznanie punktu widzenia zainteresowanych, argumentów i faktów dotyczących tematu szkoleń, egzaminów, wymagań, uprawnień, bolączek, niedoskonałości systemu w dziedzinie żeglarstwa i motorowodniactwa w Polsce.
Obecnie przedstawiony projekt, to liberalizacja przepisów, dająca dużo większą możliwość uprawiania turystyki wodnej przez zainteresowane tą formą wypoczynku. Uproszczony został przedział uprawnień dostosowany do realiów dnia dzisiejszego.
Proponowane stopnie motorowodne (uproszczenie opisowe):
- Sternik motorowodny uprawnia do prowadzenia jachtu/łodzi/skutera do 12m bez ograniczenia mocy, w porze dziennej do 2Mm
- Sternik morski uprawnia do prowadzenia jachtu/łodzi do 24m bez ograniczenia śródlądzie/ bez ogr mocy/ morskie do 200Mm
- Kapitan motorowodny – bez ograniczeń
Starszy sternik motorowodny (brak w wykazie uprawnień na 2013)
- awans na morskiego sternika motorowodnego – wymiana patentu.
Z bardziej znaczących zmian w projekcie, to podniesieni wieku minimalnego dla sternika motorowodnego i żeglarza jachtowego z 12lat do 16 lat. Zniesienie limitów mocy. W praktyce jest to bardzo dobra wiadomość dla sterników skuterów wodnych, gdyż już na podstawowych patentach sternika motorowodnego, będą mieli uprawnienia na wszystkie skutery – bez limitu mocy. Do tej pory musieli mieć patent Starszego Sternika Motorowodnego.
Kolejnym ważnym punktem projektu ustawy, jest zniesienie obligatoryjnego obowiązku uczestniczenia w szkoleniach. Można zdawać egzamin eksternistycznie. Tu oczywiście trudno będzie przygotować się do egzaminu nie posiadając własnej łodzi, ale jest to oczywiście możliwe. Poprzez liberalizację dotyczącą szkolenia, podkręcono wymagania egzaminacyjne, zwiększono liczbę pytań w testach do 80, oraz podniesiono limit błędnych odpowiedzi do max. 15% Zaostrzono również wymagania dotyczące praktycznego sprawdzenia umiejętności przyszłego sternika. W dbałości o prawidłowe przeprowadzanie egzaminów nastąpi wymóg wcześniejszego powidamiania odpowiedniego Organu MSiT w celu ewentualnego przysłania „obserwatora zewnętrznego” czuwającego nad prawidłowym przeprowadzeniem egzaminu.
Tak wyglądają pokrótce, planowane zmiany dla środowiska motorowodnego. Zainteresowanych odsyłamy do pełnego zapoznania się z przebiegiem prac nad ustawą.
poniżej link do strony MSiT – z pełną dokumentacją prac i przebiegiem
Leave a reply