W związku z dużą ilością zapytań, postanowiliśmy przedstawić swoje skromne zdanie w w/w temacie. Wybór łodzi na Adriatyk, nie jest sprawą prostą, gdyż jest podyktowana wieloma dodatkowymi aspektami. Aby nasze porady były pomocne, musimy oprzeć się na kilku podstawowych pytaniach co jest dla przyszłego armatora głównym priorytetem…..
Jedynym minusem tej propozycji jest cena zakupu. Budzimy się i przechodzimy do rzeczywistości, czyli do tematu właściwego.
Na co zwróćić uwage zanim podejmiemy decyzję o zakupie naszej wymarzonej łódki – trudny temat, na który nie da się odpowiedzieć w jednym zdaniu. Zacznijmy zatem od początku, czyli spraw podstawowych.
W pierwszej kolejności bierzemy pod uwagę:
– możliwości transportowe
– możliwości finansowe armatora
– posiadane uprawnienia motorowodne oraz drogowe
– realne zużycie paliwa wymarzonej jednostki – ekonomia pływania
– możliwości preferowanego wypoczynku na wybranym typie łodzi
– koszty związane z użytkowaniem w CRO i w Polsce (nie tylko paliwo)
– dzielność na morzu przy różnych warunkach pogodowych uzależniony od preferowanego sposobu wypoczynku na wodzie
– możliwości innych zastosowań rekreacyjnych
Nie da się odpowiedzieć jednym zdaniem odnośnie wyboru idealnej dla nas łodzi. Aby móc dokonać wyboru, powinniśmy sobie zadać jeszcze dodatkowe pytania:
– czego oczekujemy od naszej wymarzonej łodzi, pamiętając, że nie ma tzw. łodzi do wszystkiego czyli spełniających wszystkie nasze wymagania.
Zawsze trzeba iść na jakiś kompromis, ale aby wybrać najlepszy wariant, należy bardzo głęboko zastanowić się nad dokonaniem prawidłowego wyboru.
Jeżeli nie mamy zamiaru sypiać na łodzi, nie kupujmy łodzi kabinowej, jest zazwyczaj cięższa, większa, droższa i bardziej paliwożerna od łodzi otwartpokładowej tej samej długości. Jest dość ciężka, co ma wpływ na możliwości transportowe.
Jeżeli mamy zamiar uprawiać tylko wędkarstwo z łodzi i powolne przemieszczanie się po akwenie, to nie ma sensu kupować szybkiej łodzi motorowej….która jest droższa i mniej ekonomiczna w użytkowaniu.
Jeżeli kochamy się w ekstremalnym pływaniu solo, lub max. 3osoby, to bez sensem jest kupowanie dużej motorówki 8/10 osobowej – wystarczy mały RIB z dobrym silnikiem, który da nam bardzo dużo radości z pływania, nie zrójnuje naszego budżetu i nie będzie kłopotliwy w transporcie.
A z koleii, jeżeli jedziemy z łodzią do Chorwacji aby uprawiać czynną turystykę motorowodną z długimi przelotami połączanymi ze zwiedzaniem i noclegami na łodzi w portach lub na trasie – to koniecznie trzeba szukać łodzi z kabiną, kambuzem, toaletą i dopasowanym oszczędnym silnikiem głównym + drugim awaryjnym (pomocniczym). W zależności w ile osób planujemy pływać i mieszkać na łodzi – tak też powinniśmy dopasować naszą łódkę.
Musimy określić priorytety i znać nasze możliwości którymi będziemy się kierować przy potencjalnym wyborze łodzi i odpowiedzieć sobie na jeszcze kilka dodatkowych pytań:
– jaką kwotą dysponujemy na zakup łodzi !!!
– w ile osób zamierzamy pływać ?
– jaki rodzaj pływania preferujemy ?
– czy planujemy uprawiać sporty wodne (np.narty,wayke’a) ?
– jak często mamy zamiar pływać w sezonie ? – może wystarczy czarter ?
– jak długo na tak wybranej i kupionej jednostce chcemy pływać (czas użytkowania do dalszej sprzedaży łodzi)?
– jakie mamy doświadczenie w pływaniu śródlądowym i morskim ?
– jaką kwotę jesteśmy wstanie wygospodarować na użytkowanie łodzi w Chorwacji i PL (transport, winieta, ubezpieczenie, koszty paliwa, marin itp.)
– czym będziemy transportować nasze pływadło – moc pojazdu, DMC zestawu – uprawnienia do prowadzenia pow. 3,5T ?
– jakie mamy lub będziemy mieć uprawnienia motorowodne ?
– gdzie będziemy cumować naszą łódkę w CRO oraz w Polsce ?
– czy mamy warunki do zimowania naszej łodzi ?
i najważniejsze:
– czy rodzina a zwłaszcza żona podziela naszą pasję motorowodną ?
Jeżeli będziemy znać przynajmniej część odpowiedzi na te pytania, to możemy zacząć szukać i rozglądać się za naszą wymarzoną łodzią….
Poniżej krótka ogólna charakterystyka, różnego rodzaju łodzi i ich przeznaczenia:
PONTON
Propozycja najbardziej ekonomiczna. Relatywnie tani w zakupie, łatwy w transporcie, przy zastosowaniu mocniejszego silnika
możliwość pływania w ślizgu. Duża wyporność.
Mała ilość miejsca na pokładzie, mała ilość schowków, podatność na uszkodzenia mechaniczne, niski komfort pływania przy większej ilości pasażerów, najczęściej sterowany rumplem. Ograniczone możliwości uciągowe (narty wodne, banan, spadochron, koło) Problematyczne pływanie w ślizgu, przy mocno zafalowanym akwenie…
Najbardziej znane i popularne konstrukcje w Polsce:
– Zodiac
– Bombardier
– Brig
– Kolibri
– Honda
– Yamaha
RIB – łódz hybrydowa – połączenie pontonu z szywnym dnem – laminatem Rigid Inflatable Boat
Propozycja mało ekonomiczna w zakupie – drogi, ale bardzo dzielny na wodzie. Lekki w transporcie – ale niezbędna jest przyczepka. Możliwość transportu nawet ponad 6m RIB-a na prawo jazdy kat.”B” Przy zastosowaniu mniejszych silników ma porównywalne osiągi do łodzi laminatowych. Mniejsza ilość miejsca na pokładzie w porównaniu do łodzi laminatowych, ale więcej w porównaniu do pontonu o tej samej długości kadłuba. Bardzo dobre właściwości nautyczne, duża wyporność, Trudna do zatopienia poprzez systemy odprowadzania wody z pokładu, oraz pompowane pływaki (balony). Duże możliwości w stosunku do uprawnień motorowodnych, oraz duże możliwości przewozowe na podstawowe prawo jazdy „B”
Najbardziej znane konstrukcje w Polsce:
– Zodiac
– Sportis
– Bombardier
– Brig
– Redeye
– Arimar
– Asso
– Jocker Boat
– ProWave i wiele innych produkcji Chińskich
ŁÓDŻ MOTOROWA LAMINATOWA
Zazwyczaj tańsza w zakupie od RIB-a. Dużo cięższa od RIB-a i pontonu (przy tej same długości kadłubów). Do transportu niezbędna przyczepka. Potrzeba zastosowania mocniejszych silników do uzyskania porównywalnych możliwości do RIB-a, na czym traci ekonomia pływania. Mniej ekonomiczna poprzez ciężar większy od RIB-a i pontonu. Do 5 – 5/5mb możliwość holowania na „B” kat. jeżeli DMC pozwolą !!!
Zalety to więcej miejsca na pokładzie, większa ilość schowków – bakist większy komfort pływania, większe możliwości uprawiania sportów wodnych: narty, pływadła, ewentualnie „latadła”. Możliwość nocowania na łodzi (kabinowe) – pokonywanie większych odległościbez zawijania do portów.
Występowanie dużej ilości zróżnicowanych kadłubów:
– otwartopokładowe
– półkabinowe
– kabinowe
– cuddy cabin
– cruisery
– Mega Cruisery
Istnieje również większa możliwość zastosowania różnego rodzaju napędów:
– silniki stacjonarne z napędem typu Zet
– silniki stacjonarne z napędem Jet (hydroodrzutowe/strugowodne)
– silniki zaburtowe standardowe oraz JET
– możliwość zastosowania napędu pomocniczego – zapasowego.
Wybór uniwersalnej łodzi, nie jest łatwą decyzją i trzeba się do niej bardzo dobrze przygotować, aby póżniej cieszyć się z dobrze podjętego wyboru, wypoczywając na wodzie w sposób najbardziej optymalny.
Czego wszystkim gorąco życzymy 🙂
Leave a reply