RIB made in China – czy to dobry wybór ?
Rigid Inflatable Boat made in China – na co zwrócić uwagę przy wyborze ?
Ostatnio pojawiła się mnogość łodzi hybrydowych z za wielkiej wody. Czy wszystkie są takiej samej jakości ? Spróbujmy pokazać na co zwrócić uwagę ? Czy są jakieś istotnie różnice w konstrukcji, budowie i materiale?
Jakiś czas temu mieliśmy okazję użytkować i dokładnie przetestować RIB-a Pro Wave 520. O ile ogólnie nie mieliśmy do niego większych zastrzeżeń na śródlądziu, to po głębszej analizie i testach w Chorwacji – znależliśmy kilka istotnych niedociągnięć, które mają znaczenie w póżniejszej eksploatacji zwłaszcza podczas rodzinnego, turystycznego pływania.
Budowa dna: – ilość radanów jest przy tej długości kadłuba wystarczająca, romieszczenie ich względem linii wodnej jest również poprawna. Rib słucha sternika, zachowuje się przewidująco i nie stwarza większych problemów na spokojnym morzu, ale jest jedno ale. PRO WAVE jest w zamiarze RIB-em turystycznym, co powinno się przekładać w budowie kadłuba w trochę innych proporcjach. Nasz testowany egzemplarz, pomimo deklarowanej ilości pasażerów na poziomie 9 osób, ni jak konstrukcyjnie nie jest do tego przeznaczony. Łódka jest zbyt wąska i przekłada się to w małej szerokości wewnętrzne na poziomie 1m. Jest to za mało dla wygodnego całodziennego wypoczynku na wodzie. !!! Wąski i krótki kokpit pociąga za sobą następne ograniczenia w postaci małej ilości schowków na pokładzie. Wiadomo, aby móc utrzymać klar na łodzi musimy mieć gdzie rozmieścić nasze bagaże. Na PRO WAVE miejsca jest bardzo mało, co widać na poniższym zdjęciu. Pamietajmy, że pod siedzeniem sternika znajduje się zbiornik paliwa, w przednim dziobowym luku mamy kotwicę jakieś liny, zapasowe paliwo itp. Gdzie zatem umieścić kamizelki, obijacze, wyposażenie dodatkowe, jakieś artykuły spożywcze, napoje chłodzące…… ? No właśnie, to jest problemem z którym na RIB-ach wielkości PRO WAVE trudno sobie poradzić, zwłaszcza 4 osobowej rodzinie.
Ergonomia nie jest więc mocną stroną nie tylko tej konstrukcji, ale wielu innych podobnej wielkości łodzi hybrydowych. Co z innymi elementami RIB-a ? Ano też nie jest zbyt wesoło. Przyglądnijmy się pływakom i ich mocowaniem do kadłuba. Niestety nasze testy pokazały, że PRO WAVE przy swojej konstrukcji kadłuba ma niepokojącą przypadłość do hamowania (szurania po wodzie) balonami w części rufowej. Nawet pływając w jedną osobę (bez pasażerów) czyli odciążoną łodzią i z maksymalnie podniesionym pionowo silnikiem, nie można tego zniwelować. Im więcej osób na pokładzie (dociążenie łodzi) tym to zjawisko jest bardziej uciążliwe. Zmniejsza się prędkość maksymalna (zwiększają się opory), zwiększa się zużycie paliwa – strata na ekonomii i możliwościach planowania dłuższych tras przelotowych.
Poniżej przedstawiamy część podwodną nowych konstrukcji łodzi hybrydowych Made In China. Proszę zwrócić uwagę na miejsce mocowania balonów. Wklejone są w kadłub i znajdują się powyżej linii wodnej. Na postoju, lub płynąc wyporem lekko opierają się o lustro wody, ale po wejściu łodzi w ślizg, nawet z dużym dociążeniem nie hamują balonami o wodę, tylko unoszą się ponad nią. Tak usytuowane tuby pozwalają na uzyskanie większych prędkości, zmniejszając jednocześnie apetyt na paliwo…
Pomimo niewiele większej długości łodzi, o wiele lepiej rozplanowana jest powierzchnia kokpitu. Możemy znależć wiele schowków, bakist gdzie z pewnością będziemy mogli schować nasze bagaże. Proszę również zwrócić uwagę na możliwe aranżacje wnętrza łodzi. Te konstrukcje z pewnością mogą się podobać.
Zwróćmy uwagę na fakt, że obecnie produkowane europejskie łodzie turystyczne typu RIB, mają konstrukcję dna wykonaną w ten sposób, że tuby balonów po wejściu łodzi w ślizg, mają bardzo minimalny kontakt z wodą. Kadłub nie hamuje tubami na niezafalowanym akwenie, uzyskując większe prędkości przy tych samych obrotach silnika. Z krajowych producentów takie konstrukcje stosuje Sportis, AGA Marine, TechnoMarine, ale niestety ceny tych RIB-ów do najniższych nie należą: przykładowo SPIRIT 640 z silnikem SUZUKI 175hp to wydatek ponad 130 000 zł, a jeżeli poszalejemy z wyposażeniem , to z łatwością przekroczymy 150 000 zł a to już są ceny bardzo wysokie jak na nasze warunki.
Miłą wiadomością jest to, że niektórzy producenci Chińscy, też zauważyli ten trend i rozpoczęli produkcję bardziej nowoczesnych kadłubów. Większe Firmy do produkcji kadłubów używają również technologii podciśnieniowej. Kadłub wykonany w tej technice charakteryzuje się większą estetyką wykonania, lepszą jakością, umożliwia produkcję kształtów trudnych lub niemożliwych do wylaminowania techniką tradycyjną (prześączania maty żywicą poliestrową metodą tradycyjną). Metoda podciśnieniowa pozwala na bardziej zoptymalizowane użycie materiału konstrukcyjnego łodzi, zgodnie z zatwierdzoną dokumentacją i certyfikatami. Pozwala to na obniżenie masy gotowego wyrobu, nie tracąc nic z parametrów wytrzymałościowych. Pozwala to na zwiększenie maksymalnej dopuszczalnej mocy silnika, również zwiększając dopuszczalny ciężar maksymalny silnika, który możemy zawiesić na pawęży. W dobie bardzo popularnych silników FOUR STROKE, dużo cięższych od 2 suwów, ten parametr jest bardzo ważny.
Dla tego też trzeba bardzo dokładnie przestudiować dane techniczne w certyfikacie CE: wagę, długość, szerokość zewnętrzną – wewnętrzną, wyporność, klasę pływalności. Sprawdzić moc silnika rekomendowaną i maksymalną ewentualnie maksymalną dopuszczalną wagę podwieszanego silnika. Im mniejsza masa i możliwość zastosowania potencjalnie większej jednostki napędowej, powinien świadczyć o solidnej konstrukcji w stosunku do konkurencji. Napewno spotkaliście się z dwiema
łodziami o tych samych parametrach wielkościowych, gdzie powyższe dane były bardzo różne – zwłaszcza maksymalna dopuszczalna moc silnika.
Materiał na tuby RIB-a – HYPALON, ORCA czy PCV ?
Wiadomo, że materiał wykonania zależy od możliwości finansowych zamawiającego. Najtrwalszym i polecanym przez nas materiałem jest HYPALON, niestety ze względu na cenę, jest żadko wybieranym materiałem pokryciowym. Najczęściej ekonomia zmusza armatora do wyboru tańszego pokrycia balonów jakim jest materiał PCV. A jaka jest różnica w cenie ? Zapytacie zapewne. Różnica w cenie jest znaczna, przykładowo dla łodzi o długości około 5m, różnica w zakupie kadłuba z pływakami HYPALON wynosi 1800 – 2200 USD. Im RIB większy, różnica też robi się proporcjonalnie większa.
Czy PCV jest złe,dużo gorsze?
Odpowiedż brzmi: – jest nie złe tylko mniej wytrzymałe poprzez swoją budowę, rodzaj zastosowanego materiału i konstrukcję. Na PRO WAVE nic się niepokojącego nie działo, tuby były szczelne i dobrze trzymały się na łączeniach. Ale trudno powiedzieć co będzie za 5 czy 10 lat ??? Przypuszczam, że jeżeli będziemy je prawidłowo eksploatować, nie dopuszczając do uszkodzeń mechanicznych, jakichś ekstremalnych naprężeń, też nie powinno się nic strasznego z nimi dziać. Ale co HYPALON, to HYPALON 🙂
Na cenę końcową produktu duży wpływ ma użyty materiał wykonania tub. Dwie identycznie wyglądające łodzie mogą różnić się ceną dochodzącą do 35% wartości łodzi, ze względu na użyty materiał wykonania „balonów”. Tu właśnie upatruję promocyjny „Cenowy Chwyt Marketingowy” importerów RIB-ów.
Drugim elementem zróżnicowania cenowego ofert jest wyposażenie podstawowe. Zwróćmy uwagę co dostajemy w cenie zakupu ? Czy goły kadłub, czy jakieś dodatkowe elementy zabudowy, wykończenia itd. Zapytacie, a co może być dodatkowym
istotnym wyposażeniem, mającym wpływ na cenę ?
Poniżej krótka lista istotnego wyposażenia kadłuba RIB:
– układ sterowniczy (mechaniczny lub hydrauliczny)
– pałąk (spojler laminatowy lub ze stali nierdzewnej)
– oświetlenie nawigacyjne
– zbiornik paliwa wraz z linią paliwową
– konsola sternika, dodatkowe kufry – siedzenia
– tapicerki foteli pasażerów
– rozkładany pokład słoneczny (rufowy – dziobowy)
– dziobowa prowadnica liny kotwicznej
– drabinka
– pompa zenzowa
– prysznic pokładowy z pompą wody
– daszek słoneczny z konstrukcją
i wiele innych elementów, które podnoszą wartość użytkową naszego kadłuba.
Wynika z tego, że należy zwrócić uwagę co zawiera podstawowe wyposażenie oferowanego RIB-a. Gdyż doposażenie naszej łodzi w w/w elementy, to nie mały wydatek, który będziemy musieli z czasem ponieść,
Następnym zagadnieniem o które trzeba wręcz zapytać, to pływalność łodzi. Czy importer przetestował oferowany produkt i może nam coś więcej powiedzieć chociażby o osiągach łódki w zależności od zamontowanego silnika i obciążenia. Niestety z przykrością muszę napisać, że znakomita większość importerów nie zna tych parametrów, lub podają wartości tak niesamowite, że aż trudno w nie uwierzyć 🙂 Niektóre RIB-y o wadze 650kg z silnikiem 60KM, z dwiema osobami na pokładzie uzyskują prędkości powyżej 40kn.
Gdy poprosiłem o jakiś film z testów, ewentualnie zdjęcia, niestety nie otrzymałem takowych. Tak więc tutaj też trzeba uważać, gdyż fantazja sprzedawców często wyprzedza fakty i tworzy mity mogące po zakupie przerodzić się w duże rozczarowanie.
Starajcie się zatem znajdować wiarygodnych i kompetentnych importerów, umożliwiających Wam przetestowanie np.RIB-a Demo aby wybór nie był wynikiem „opowieści z mchu i paproci”
Podsumowanie
Po zapoznaniu się z kilkoma modelami RIB-ów Made in China rocznika 2010/2011 trzeba przyznać, że jakość wykonania, design, ergonomia uległa bardzo dużej poprawie. Inwestycje niektórych Firm w park maszynowy i nowe technologie używane w produkcji, powodują, że wyglądem, ergonomią, materiałami bazowymi nie odbjiegają znacząco od produktów europejskich. Konkurencyjna cena z pewnością sprawi, że coraz więcej tych łodzi będzie pojawiać się w marinach polskich, włoskich czy chorwackich.
Naszym zdaniem te nowsze konstrukcyjnie RIB-y bez najmniejszych kompleksów będą konkurować ze znanymi konstrukcjami pod jednym wszakże warunkiem, że nie będą gorzej pływać i będą charakteryzować się podobnymi właściwościami nautycznymi i dzielnością morskom, nie gorszą niż renomowane łodzie europejskie.
Leave a reply