Mamy przyjemność przedstawić chyba już ostateczny projekt rozporządzenia Ministra Sportu i Turystyki dotyczący Uprawiania Turystyki wodnej w sezonie motorowodno – żeglarskim 2013. Po wielu perturbacjach, uzgodnieniach społecznych, pracach międzyresortowych została opublikowana najprawdopodobniej wersja przepisów która będzie obowiązywała od tego sezonu. Piszemy najprawdopodobniej, gdyż było już kilka wersji tzw. ostatecznych, które musiały być dopracowane, zmienione lub przeredagowane, aby nie stwarzać możliwości wystąpienia różnych sprzecznych lub nie logicznych interpretacji.
Z wiadomości które otrzymaliśmy, ustawa została już podpisana przez Panią Ministre 🙂 i oczekuje na 2 tygodniowy, proces kończący etap legislacyjny. Jeżeli w tym czasie nie nastąpią jakieś dodatkowe perturbacje, zacznie obowiązywać od 22-kwietnia 2013 roku i od tego dnia będziemy mieć sprecyzowane przepisy dotyczące uprawiania Turystyki Wodnej. Poniżej przedstawiamy Wam najnowszą wersję omawianej ustawy. Mamy nadzieję, że zapoznanie się z Projektem, pozwoli dokonać odpowiedniego wyboru swojego pierwszego Patentu: żeglarskiego lub motorowodnego 🙂
Kliknij tu i Zobacz aktualną wersję projektu Ustawy
Poniżej przedstawiamy informację znalezioną na FanPage’u BoatsShow
Uprzejmie informujemy, że 9 kwietnia 2013 po południu Pani Minister Sportu Joanna Mucha podpisała spóźnione o pół roku rozporządzenie o uprawianiu turystyki wodnej tworzące nowy system uprawnień żeglarskich i motorowodnych.
Dotychczas nadane patenty na podstawie zapisów ustawy zachowują swoją ważność, ale można je wymieniać na nowe, ustalone w tym rozporządzeniu. Uwaga – przy wymianie proszę zwrócić uwagę, czy na pewno się ona opłaca (problem dotyczy stopni motorowodnych).
PATENTY ŻEGLARSKIE
Od tego roku będą 3 patenty: Żeglarz Jachtowy (wymagany wiek od 14 lat i egzamin), Jachtowy Sternik Morski (połączono SJ z JSM; wymagany wiek od 18 lat, 200h stażu morskiego i egzamin) i Kapitan Jachtowy (wymagane 1200h stażu po uzyskaniu JSM).
Niestety Kancelaria Premiera (KPRM) zawetowała liberalny projekt Ministerstwa Sportu i Turystyki (MSiT) z lutego 2013 dopuszczający do zdobywania stopni morskich młodzież od 16 roku życia oraz pozwalający prowadzić posiadaczom wszystkich stopni jachty o długości do 24 metrów (zgodnie z Konwencją Londyńską). Oznacza to, że polska młodzież jako chyba jedyna w Europie nie ma prawa pływać po morzu. Do roku 2006 było to możliwe. Rygor wprowadzony wówczas przez Ministra Tomasza Lipca z PiS został teraz utrzymany. Szkoda..
W szczególny sposób potraktowani zostali Jachtowi Sternicy Morscy, którym nie tylko jako jedynym nie rozszerzono uprawnień (na które musieli miec najpierw zdać egzamin na niższy stopień i uzbierać w sumie ponad 800 h stażu morskiego. Mało, że ich uprawnienia na wszystkie morza świata otrzymały osoby, które nigdy w życiu nie były na morzu (Starsi Sternicy Motorowodni, którzy nigdy w życiu nie pływali po morzu, nie byli szkoleni do 1997 roku z wiedzy morskiej i nie zdawali egzaminu z pracy na mapie morskiej) to jeszcze „morsom” skasowano staże, które zbierali na stopień Kapitana Jachtowego. Poprzednio staż był liczony od momentu uzyskania 2 stopnia – Sternika Jachtowego. Teraz będzie liczone na kapitana Jachtowego też 1200 godzin, ale od momentu zdobycia stopnia Jachtowego Sternika Morskiego. Jest to szczególnie przykre, że projekt Ministerstwa Sportu z 20.02.2013, który powstał po konsultacjach społecznych, nie zawierał takich dziwnych zapisów. Niestety to również efekt ingerencji Kancelarii Premiera (KPRM), która narzuciła Ministerstwu Sportu takie zmiany w trakcie konsultacji międzyresortowych.
PATENTY MOTOROWODNE
Od tego roku będą 3 patenty :
Sternik Motorowodny (wymagany wiek od 14 lat i egzamin),
Motorowodny Sternik Morski (połączono SSM z MSM; wymagany wiek od 18 lat, 200h stażu morskiego i egzamin) oraz
Kapitan Motorowodny (wymagane 1200h stażu po uzyskaniu MSM).
Ponadto nadal mają funkcjonować w Polsce patent Mechanika Motorowodnego do obsługi dużych siłowni (przydatny na żaglowcach)oraz jako jedynym kraju na planecie Ziemia (od 1997 roku) tak zwane licencje na holowanie narciarza i statków powietrznych.
Rozszerzono uprawnienia Sternika Motorowodnego na śródlądziu ale ograniczono jego prawo do prowadzenia jachtów motorowych na morzu z 24 na 12 metrów. Oznacza że wbrew zapisom ustawy o sporcie może mieć miejsce odbieranie uprawnień nabytych kilkuset tysiącom obywateli polskich. Wynika to z faktu, że w razie zgubienia patentu Sternika Motorowodnego uzyskanego przed 2012 rokiem i otrzymania nowego, nie uprawni on do prowadzenia Hausbotów (barek) o długości 12-24m p o morskich wodach przybrzeżnych, które do tej pory wolno było prowadzić.
Ten sam problem dotyczy osób, które do 2005 roku uzyskały prawo do prowadzenia jachtów o długości do 24 metrów na morzu na podstawie patentów Starszego Sternika Motorowodnego i Morskiego Sternika Motorowodnego. Teraz z woli KPRM dostaną tylko 18 metrowe jachty w nowych uprawnieniach. Lepiej więc nie wymieniać starych SSM i MSM (z lat 1997-2006) na nowe!
Pozostałe szczegóły rozporządzenia powinny być znane po jego opublikowaniu w ciągu najbliższych kilku dni w Dzienniku Ustaw.
Rozporządzenie wejdzie w życie 14 dni po publikacji.
Rozporządzenie ma jedną zaletę – słusznie rozszerzono uprawnienia na dwa stopnie – SJ i SM pokrywając uprawnienia z kompetencjami. W pozostałych kwestiach trudno ukryć rozczarowanie. Szkoda, że po zmarnowaniu najpierw przez MSiT ponad 2 lat a potem po pół roku intensywnych, szeroko konsultowanych i przejrzystych prac powstał niezgodny z ustawą, niespójny i nieodpowiedzialny akt prawny.
Ewentualne uwagi można przesyłać do autorów:
Ministerstwa Sportu i Turystyki (MSIT): 00-082 Warszawa ul. Senatorska 14 , e-mail: kontakt@msport.gov.pl,
oraz do Kancelarii Premiera (KPRM): 00-583 Warszawa Al. Ujazdowskie 1/3, e-mail: kontakt@kprm.gov.pl,
Śnieg powoli topnieje, więc życzymy wreszcie stopy wody pod kilem w nowym sezonie
Leave a reply