Przyczepa pod-łodziowa – jaka ? Jednoosiowa czy wieloosiowa (kupować gotową czy też robić samemu.) Każdy użytkownik posiadający własną jednostkę, wcześniej czy później zada sobie to pytanie.
Na własnym przykładzie postaramy się Wam doradzić i przedstawić argumenty za i przeciw proponowanym rozwiązaniom.
Po pierwsze zanim wybierzecie opcję zakupu przyczepy pod-łodziowej, należy wiedzieć do czego będzie nam ona służyła. Oczywiście odpowiedz znamy – do przewozu łodzi. Ale…..jest wiele uwarunkowań pośrednich, które powinniśmy znać, aby dokonać odpowiedniego (dobrego wyboru).
Jakiego rodzaju jest to łódka:
- łódż motorowa kabinowa
- motorówka sportowa
- łódż żaglowa z kabiną, czy też otkrytopokładowa
- łódz żaglowa kilowa czy też do pływania po śródlądziu
- jaka jest waga i wymiary naszej jednostki
Ostatnie pytanie: czym będziemy ją ciągnąc, jakie jest DMC naszego pojazdu i jakie posiadamy uprawnienia (prawo jazdy) ? Musimy pamiętać o DMC zestawu (przyczepa i holownik) nie przekraczającym
masy dopuszczalnej 3500 kg możemy holować z kat. „B”. Ważne jest również, aby masa przyczepy nie przekroczyła DMC samochodu ciągnącego (założenie, że przyczepa posiada hamulec najazdowy). Bez hamulca najazdowego, możemy ciągnąc przyczepę lekką o max. DMC 750kg.
Jeżeli łódż jest lekka, bez kabiny to najprawdopodobniej powinna nam wystarczyć przyczepa lekka. W przypadku gdy posiadamy trochę większą jednostkę o wadze brutto powyżej 500kg, to niestety przyczepa lekka nie przejdzie i przy pierwszej poważniejszej kontroli będą problemy…. Tak więc pamiętajmy, że powoli kończą się czasy gdy holowaliście 8m jacht na przyczepce Niewiadów 450…odradzamy !!!
Najprostrzym wyjściem jest zakup gotowej przyczepy, najlepiej dopasowanej do łodzi. Kupując taki zestaw mamy gwarancję na powłoki cynkowane konstrukcji, podzespoły jezdne, dealer przystosowuje przyczepę pod nasze wymagania (łódkę). Niestety, jak zawsze wyjście najprostsze (najwygodniejsze), jest zazwyczaj najdroższe. Oczywiście, są osoby które powiedzą: jeżeli stac mnie na łódż to również powinno mnie byc stac na dobrą przyczepę pod-łodziową – tak i my się z tym zgadzamy. Ale nie zawsze przyczepa fabryczna – standardowa, jest najlepsza dla naszej łodzi.
Przyczepa pod-łodziowa musi być dokładnie dopasowana do kształtu kadłuba, podpory powinny się zgrywac ze wzmocnieniami konstrukcyjnymi łodzi. Platforma przyczepy powinna byc tak dostosowana, aby kadłub łodzi był zamocowany jak najniżej w stosunku do przyczepy. Tak przymocowana łódka ma niżej położony środek ciężkości, co ma bardzo duży wpływ na stabilność oraz opory boczne… Ma również bardzo duży wpływ na komfort wodowania naszej jednostki.
Osobiście miałem kiedyś przyczepę bardzo popularnej marki na naszym rynku, była to N610. Konstrukcja bardzo niestabilna, z wysoko umieszczonymi rolkami, na wysokich profilach kół…i co ? I był problem ze stabilną jazdą, ze zwodowaniem łodzi (rufa na wysokości 75cm, to trochę za dużo), jak na nasze Polskie warunki, gdzie nie wszędzie znajdują się porty ze slipami. A nawet w takim porcie, samochód terenowy był zanurzony do poziomu drzwi tylnych, zanim łódka złapała wypór rufowy i można ją było zrzucić.
CDN………..
Leave a reply